Fotografie als verdienmodel.
Fotografie is hot. TV programma's als "het Perfecte plaatje" en "we hebben de foto's nog" ( snoepreisjes voor BNers.) promoten het fotograferen.
Dergelijke programma's willen je doen geloven dat BNers die nog nooit verder zijn gekomen dan een lullig foto'tje met de smartphone ineens geweldige foto's maken met geavanceerde camera's met veel techniek en mogelijkheden en ook nog met een compositie waar menigeen jaloers van wordt. De belichtsdriehoek kent voor hun geen geheimen. Dat geloof je toch zeker niet, natuurlijk wordt je in de maling genomen.
Deze programma en mailings promoten het fotograferen en ondersteunen op deze manier het verdienmodel. We stinken er in, we betalen en we geloven de onzinnige lulkoek over fotograferen. Iedereen moet een camera kopen of minstens met een smartphone gaan fotograferen. Het is een lifestyle, het brengt je op een hoger niveau, je moet op weg zijn naar de diepere betekenis. Er is een wildgroei aan foto educatie. Jan en Alleman verzorgen workshops, cursussen, tutorials, lezingen, reizen en wat al niet meer verzonnen wordt. We worden gedwongen een fotocursus te volgen anders kan je je niet inleven op het creatieve pad en story telling, om over engagement, kijkerreferentie en visuele triggers maar te zwijgen.
Fotograferen in de A stand is voor dummy's. De heilige graal is de M stand, dan ben je pas een fotograaf. Om het nog gekker te maken gaan we geweldig doen over puurheid in de fotografie, de hobby fotograaf wordt hier onzeker van en dat is de bedoeling want ze gaan een cursus volgen. De ultieme beleving is nu analoge fotografie, analoge film, donkere kamer, ontwikkelen van film, afdrukken, printen en rommelen en tobben met chemicalien. Ze promoten om dit in zwart/wit te doen, als dit volledig uitgemolken is gaan we over op analoog in kleur.
Om dit allemaal te kunnen bevatten moet je een cursus volgen. Degene die deze cursussen verzorgen zijn meestal beroepsfotografen die hebben ingezien dat met foto's maken geen droog brood is te verdienen. ( hilarisch is dat er cursussen gegeven worden hoe je beroeps fotograaf kunt worden. ). Dit foto gebeuren is een slimme marketing om de hobby fotograaf het gevoel te geven dat er een cursus gevolgd moet worden. Het liefst een van € 500,- of meer, doe je dat niet , dan is er toch een tekortkoming in je ontwikkeling als fotograaf. Wil je de materie beheersen en resultaten boeken op artistiek niveau dan is een cursus onontbeerlijk. Doe je er ook nog een cursus management bij dan kan je je eigen bedrijf beginnen en ben je een Pro die geld gaat verdienen met magische resultaten en zo de spirituele ervaring door gaat geven.
Dergelijk lulkoek en gebakken lucht verhalen geven het idee dat je cursussen moet volgen om een goede foto te maken. Het verdienmodel maakt van van een foto maken iets heel bijzonders en met dikke wollige praat als je gaat in een work flow komen die zijn weerga niet kent en je gaat de diepere betekenis van fotograferen ervaren. De heilige graal is de M stand.
Resume ;
Hoge kosten voor workshops, lezingen en cursussen en weinig resultaat.
Al dat gezwam over fotografie kost alleen maar geld en maakt je weinig wijzer.
Lees gewoon de handleiding van de camera, dan wordt je al een stuk wijzer.
Of ga gewoon eens ten rade bij een fotoclub, dan vertellen ze je hoe je een goede foto maakt, geven adviezen, je kan praten met gelijkgestemden en het is een stuk goedkoper ook..
Zwartkijker